Eerste week in Bali! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Josette Schepers - WaarBenJij.nu Eerste week in Bali! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Josette Schepers - WaarBenJij.nu

Eerste week in Bali!

Door: Josette Schepers

Blijf op de hoogte en volg Josette

08 Februari 2014 | Indonesië, Denpasar

Hallo lieve vrienden/familie/kennissen,

Even weer een bericht vanuit Bali! We hebben de eerste week zo goed als overleefd en het is ons tot nu toe steeds beter bevallen! Voor het eerst naar school geweest en wat leuke tripjes gemaakt/dingen gedaan!

Maandag hadden we een introductiedag; van 10u tot 17u. Pfoe dit was echt een lange dag en ook lastig om vol te houden. We hadden onze mooie uniformen aangetrokken maar meteen toen ik al op school kwam had ik al spijt; mijn blousje heeft lange/half lange mouwen dus niet ideaal met een temperatuur van 30 graden en een luchtvochtigheidspercentage van rond de 90%: TOP! We kregen informatie over het moduul en presentaties over activiteiten die we in Bali kunnen gaan doen, via organisaties die aangesloten zijn bij Stenden. We hebben al een paar leuke dingen gezien die we echt willen doen: surfen, snorkelen en duiken! Verder kregen we nog een rondleiding door het gebouw waar wij onze lessen krijgen, en toen was de dag alweer voorbij. Het orginele schoolgebouw is erg Indonesisch, heel leuk en mooi! Ons gebouw is wat moderner en nieuwer, met gelukkig overal airco.. 's Avonds zijn we naar Carrefour geweest, een hele grote supermarkt (Soort van Marktkauf-achtig iets) met ook nog allemaal andere winkels en restaurants erbij. Hier heb ik eindelijk een nieuwe telefoon gekocht (Hallelujah!), een Samsung Galaxy Core; kost hier geen drol. Finally had ik weer iets om met het thuisfront te communiceren en heb natuurlijk meteen geskyped met mijn lieve vriendje(die ik ontzettend mis!!!) en familie (die natuurlijk ook hihi). Achteraf hoorden we dat ons 'verhaal' de hele school was rondgegaan dus iedereen die we tegenkwamen zeiden, Oh dus jullie waren die meisjes van de zee! Echt grappig!

Dinsdag hadden we 's ochtends een masterclass Finance; verschrikkelijk! Veel te warm en ik kon me echt niet concentreren! Woensdag en donderdag hadden we ook korte lessen in de ochtend, waardoor we smiddags lekker vrij waren en naar het strand konden. Woensdagavond naar Discovery Shopping Mall geweest: een heel groot winkelcentrum in Kuta waar we steeds verdwaalden! Je hebt er winkels als Topshop en Dorothy Perkins, tot de marktkraampjes met nep tassen en zonnebrillen. Onderweg naar Discovery stonden we bij een druk kruispunt voor het stoplicht, toen er opeens kinderen naast onze taxi gingen staan om te bedelen. Ik schrok hier wel een beetje van want dit had ik nog niet eerder gezien, en ook nog niet over nagedacht dat dat ook hier gebeurde. Ze keken je zo zielig aan maar als je ze negeerden renden ze weer vrolijk verder naar een andere auto. Bizar!

Vrijdag waren we vrij en hebben we eerst lekker uitgeslapen tot in de middag hihi. Smiddags gingen we naar Sanur Beach, een half uurtje rijden vanaf hier! Lekker op het strand gelegen en eindelijk een beetje het gevoel gekregen dat we écht op Bali zijn. Natuurlijk zijn ons daar ook nog wat gekke dingen gebeurt.. 1. We wilden net weer op onze handdoeken liggen toen een Indonesische man en vrouw fotos aan het maken waren. Ze vroegen aan mij, could you make a picture? Natuurlijk wou ik dat wel even doen en ik stond op om een foto te maken, toen die man ineens naast mij kwam staan en die vrouw binnen 1 sec. al een foto maakte van mij en die man! Shit, dacht ik, dit is niet de bedoeling! Daarna vroegen ze Sijana en gingen ze daar ook bij op de foto. Wij waren wel een beetje verbouwereerd maargoed, het was ook wel grappig! 2. Toen opeens zagen we dat er een paar meter voor onze plek mannen aan het mediteren waren. Ze hadden een radio meegenomen met Meditatiemuziek en stonden daar heel leuk te 'dansen'. Bizar maar wel bijzonder om te zien! 3. En toen de honden! De honden hier kunnen zo maar eens Rabiës hebben, en daarom willen wij ze natuurlijk niet aanraken. Er was een man op het strand met 2 honden, waarvan er 1 heel brutaal was en heel dicht langs ons liep. Ik was niet bang maar ik dacht er wel aan dat hij niet nóg dichter bij moest gaan komen. Opeens kwam hij later weer op mijn aflopen, ik lag op mijn handdoek, en hij kwam zo dichtbij dat ik opsprong en een stukje wegrende. Dat brutale ding ging zomaar midden op mijn handdoek staan!!! Iel bah bleh wat vies. Ik wou hem wegjagen maar toen kwam er een andere hond aan. Wij liepen weg en die honden volgden ons, ieeehh!! Ze renden achter ons aan en hadden een hele vieze blik in hun ogen. Ik raakte een beetje in paniek want ik dacht dat ze ons wouden bijten o.i.d. dus een Indonesische man heeft ze weggejaagd voor ons. Wij hebben snel onze spullen gepakt en zijn weggegaan om maar een hapje te eten. Weer wat beleefd pfff..

Vandaag, zaterdag, hebben we met een groep meiden een Tempel bezocht: Pura Taman Ayun. Deze ligt vlakbij Ubud, een plaats wat meer in het binnenland van Bali. Het was een mooie tempel en leuk om te zien. We hoefden niet eens een Sarong om, wat ik opzich wel jammer vond! Toen we wegwilden konden we geen taxi krijgen; die reden daar immers niet. Alleen prive-chauffeurs. Potverdorie! Een chauffeur had een andere chauffeur gebeld die ons wel kon wegbrengen, maar we moesten wel een half uurtje wachten. Het was ontzettend warm en we stonden bij een druk kruispunt midden in de zon. Vreselijk! We hebben er uiteindelijk een uur gewacht en wilden toen ergens anders een taxi zoeken, toen opeens Budi(onze chauffeur) voor ons stond. Hallelujah, eindelijk. We waren kletsnat van het zweet en chagrijnig! Snel naar het hotel waar we het zwembad zijn ingesprongen! Daarna gingen we voor het eerst eten bij een Warung: een eettentje die je overal aan de straat hebt en waar je vooral nasi- en miegerechten kunt krijgen voor een spotprijsje. De restaurantjes/tentjes zien er lelijk, oud en onhygiënisch uit maar het eten moet er goed zijn, dus hup maar proberen! We hadden allemaal mie besteld en het was echt super lekker! Ook was het maar 13.000 Rupiah, wat neerkomt op zon 0,70 eurocent! In tegenstelling tot gisteren, waar we 600.000 Rupiah (36 euro) hebben betaald bij een van de duurste restaurants van Bali, oeps! (Bamboo Bar & Grill) Zo zie je maar de verschillen in waar je eet; maar overal is het lekker!
Net hadden we stiekem ook nog honger, waardoor we nog even naar een ander tentje zijn gelopen. Hier hebben we gefrituurde bananen met kaas en chocola gehad: een aanrader hoor! Het klinkt niet zo fijn maar het is echt heel lekker.

Ik weet dat het een lang verhaal is maar toch wil ik nog een paar dingetjes met jullie delen! Ten eerste het ontbijt. De belangrijkste maaltijd van de dag en toch kunnen we hier niet echt een normaal ontbijt krijgen. In het hotel kun je alleen maar ei, droge pancakes en geroosterd brood met jam krijgen, met thee, koffie of koud water als drinken. Voordat ik wegging zei mama nog tegen mij; ik hoop dat je ook een beetje leert dat wij het zo goed hier hebben in het Westen en dat je dingen in het leven gaat waarderen. Nou ik heb het gemerkt! Ik zie nu, en niet alleen in het ontbijt hoor maar ik heel veel dingen, dat wij in het Westen eigenlijk snotverwend zijn. Wij zijn alles veel luxer gewend en nu krijg je echt soms een klap in je gezicht. Ik vind het wel heel erg leuk en interessant trouwens, want dit is wel echt deze cultuur hier! Heel leuk om de mensen toch altijd vrolijk te zien, en ze willen echt alles voor je doen, ondanks dat de welvaart hier ook niet top is..

Ook zijn de insecten hier heel erg vervelend. Gelukkig hebben wij, Sijana en ik, alleen nog maar met mieren te maken gehad in onze kamer.. AFKLOPPEN!!!! Ze zitten overal, in je koffer en overal waar je iets van eten nog open hebt liggen. Bah! En je doet er niks tegen, behalve je eten goed wegstoppen/dichtmaken. Sommige mensen hebben last van kakkerlakken!

ENNNN.. Sijana en ik hebben ons ingeschreven voor Indonesische lessen! Elke week krijgen we anderhalf uur les in de Indonesische taal en als het goed is ook de cultuur, very interesting! Het wordt aangeboden door school en je krijgt er een certificaat voor, echt leuk! Volgende week beginnen we dus ik ben benieuwd..

Zo. Dit was nu wel even mijn verhaal voor deze week! Het was echt een leuke eerste week maar 'emotioneel' wel zwaar. Nu besef ik echt dat ik niet meer thuis ben, en daardoor ga ik mensen uit mijn omgeving wel missen! Vooral mijn vriendje, waar ik gelukkig elke dag mee skype, mis ik ontzettend! Om maar niet te denken aan dat dit nog maar de eerste week is en we nog heel veel weken zonder elkaar moeten! Echt niet leuk, maar gelukkig is er Skype en daar ben ik heel blij mee! So close but so far away, hé schatje?! Hihi. Natuurlijk skype ik ook met het thuisfront en is het leuk om te zien hoe bijvoorbeeld het huis verbouwd wordt, haha!

De foto's komen er trouwens op te staan. Bij veel dingen die in mijn verslagen staan horen ook foto's. Wel jammer dat er geen kabel bij mijn fotocamera zat toen ik hem kocht, en die ook ben vergeten te kopen voordat ik wegging, waardoor ik nu die foto's er nog niet op kan zetten totdat ik hier een kabel heb gekocht.. Coming Soon!

Liefs, Josette

Ps; ik ben waarschijnlijk nog heel veel 'kleine' dingetjes vergeten te vertellen, maar ik doe hier ook zooooveel indrukken op dat ik sommige dingetjes gewoon weer vergeet.

  • 08 Februari 2014 - 17:26

    HENNIE GROEN:

    Wat weereen leuk verslag Josette je doet echt heel veel op en komt ook echt van alles tegen hoop dat je nog heel veel leuke dingen mee maakt.

    Veel liefs en dikke kus Tante Hennie

  • 08 Februari 2014 - 17:30

    Mama:

    Hoi lieverd, wat weer een prachtig verslag, zo maak je heel wat mee aan de andere kant van de wereld.
    Mooi dat je het ook begint te waarderen, al die andere ( ook mooie dingen ) in de wereld!!
    Alleen die warmte kan ik me voorstellen dat dat niet altijd fijn is, die luchtvochtigheid is te hoog, maar ja je moet het ermee doen..Volg je het Olympische gebeuren ook een beetje daar, we hebben de eerst gouden plak al weer binnen en ook zilver en brons..geweldig hé. We kregen net een mailtje van Henk en Harma uit Australie, of ze wel in Josette haar bed mochten slapen, haha, ze komen 26 feb naar Nederland..
    Ook de groetjes van oma, die nu voor de tv zit naar het schaatsen te kijken en de komende tijd naar alle sporten op de spelen..ik zal ook dit verslag voor haar uitprinten, vind ze geweldig..
    Nou lieverd, spreek en skype je gauw weer en slaap lekker voor nu..
    Dikke smokkerd van je mamsie xxx

  • 08 Februari 2014 - 18:08

    Peter Prinsen:

    Hoi Josette, wat leuk jou verhalen te lezen over wat je allemaal meemaakt. Is toch 'n hele ervaring,en heel leerzaam , menigeen zou jalours op je zijn als ze je verhaal lezen.
    Hopelijk kun je 'n beetje wennen aan de warmte ( benauwdheid) daar, ik had het ook al eerder meegemaakt in Singapore en al die plaatsen waar je 'n tussenstop maakt op weg naar Australie.
    Bedankt voor je leuke verhalen , ik blijf het met belangstelling volgen, en wens je 'n hele fijne tijd daar, veel plezier , geniet ervan en hoop gauw weer van je te horen,

    grt en liefs peter !

  • 08 Februari 2014 - 19:03

    Rianne:

    Klinkt als een geweldige ervaring!
    Mooi verslag josette!

    Geniet er verder nog van en blijf je verhalen volgen!

    Groetjes rianne

  • 08 Februari 2014 - 20:04

    Jolanda Henri En Milan:

    Hey nichtje
    wat een mooi verhaal en al veel beleeft in een week. Heel veel plezier en kijk weer uit naar volgend verhaal en heel veel succes met je cursus Indonesisch. Liefs henri en jolanda en een dikke knuffel van milan

  • 09 Februari 2014 - 12:58

    Janine, Gerard, Danielle En Dennis:

    Hallo Josette, zo'n verslag kan nooit lang genoeg zijn. Prachtig om te lezen, wat een belevenissen. Wij wensen jou een mooie "vakantie' toe en wachten met ongeduld op je volgende verslag! Goeie keus dat je gegaan bent!

  • 09 Februari 2014 - 15:00

    Pa:

    Hallo . Hoe gaat het met mijn meisie.
    Wat weer een leuk verhaal, al weer heel wat mee gemaakt.
    En leuke foto's ook...
    Krijg de indruk dat je het zelf ook mooi en interessant gaat vinden.
    Dus de volgende verslag gaat met enkele Indonesische woorden.ik kijk er al weer naar uit.
    groetn pa

  • 09 Februari 2014 - 19:17

    Fam. Franke:

    Hoi Josette, leuk om je verhalen te lezen en je foto's te bewonderen op facebook. Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Geniet ervan meid en wij blijven je volgen. Xx Bennie, Melanie, Joey en Isa.

  • 16 Februari 2014 - 13:12

    Harma Peper:

    Ha die Josette,
    Nou, nou jullie hebben al heel wat beleefd zeg..Ja Bali is wel even iets anders he!
    Wat een fantastische combinatie studeren en tegelijkertijd genieten. Wat een drukte
    met al die motorbikes he.
    Mooie fotos.
    Sterkte met de studie en veel plezier en voorzichtig zijn.
    Wij gaan 25 febr. naar Nederland en hopen 1 nachtje in jouw bed te slapen.
    Groetjes van ons allen.
    De Pepers from Down Under

  • 17 Februari 2014 - 21:27

    Reinder En Siny:

    hey Josette,

    Wat was het weer een mooi verhaal om te lezen! En zoveel foto's die je al hebt gemaakt, prachtig hoor! vooral op facebook zag ik ze, maar je hebt ook nog veelvuldig contact met thuis! kun je die werelden goed vergelijken! en het gemis wat verzachten!? Ik hoop dat dat zo werkt, zo'n verschil met vroeger toen ik nog wel eens "wereldreizen" maakte. Toen pleegde je hooguit één kort telefoontje dat je goed was aangekomen en bij een vast adres stuurden we brieven of kaarten over en weer. Ook leuk hoor, wel schreef ik later rondschrijfbrieven die dan doorgestuurd werden van de een naar de ander...
    En ben je al met Indonesische les begonnen? En las ik nou op facebook dat je gaat zwemmen met dolfijnen?? Heel benieuwd naar je ervaringen! Het snorkelen was dus leuk begrijp ik. En is het op school nu hard werken of valt dat wel mee? Misschien is alles zwaar daar met die hitte hahaha en is aan het strand liggen met af en toe in het water de beste dagbesteding? hopelijk went die hitte een beetje, hou je 's middags wel siësta? Daar wil je in het begin niet aan maar als het goed is merk je dat het nodig is. Je houdt het anders niet vol!!
    Nou Josette, heel veel plezier en leuke, leerzame ervaringen daar, we volgen je graag!
    liefs, ook van o. Reinder


  • 19 Februari 2014 - 12:57

    Jorieke Hartmann:

    Jaaa ik heb me eindelijk aangemeld bij je waarbenjij.nu :)
    Het was even zoeken tussen de Josette's, tot ik bedacht dat k gewoon de adresbalk kon invullen :$ haha
    Anyway..fijn dat je t steeds meer naar je zin hebt! Naar mijn idee leer je steeds meer genieten van de dingen daar..gelukkig maar..je bent er nu! Super dat je nu ook die lessen volgt.. Indonesisch leren lijkt me erg gaaf! Lukt t al een beetje?
    Mark mist je wel. Hij moet thuis nu meer klusjes doen, zegt ie ;-p Thuis zie ik de ogen van je pap en mam af en toe naar de klokken gaan, haha. "Hoe laat is het nu? Oh dan slaapt ze vast al.." Leuk..
    Hey meis..enjoy!!! Ik ga nu ff de foto's bekijken :)
    liefs en dikke smokkerds van je schoonzussie en broer

  • 19 Februari 2014 - 22:29

    Oma:

    Dag lieve Josette,
    Bijna 3 weken al weg, en nu al vele mooie verhalen te vertellen van je belevenissen.
    Meisje geniet er van en wees voorzichtig en denk goed aan jezelf.
    Deze ervaring nemen ze nooit meer van je af.
    Heel veel liefs...XX
    Jou Oma

  • 22 Februari 2014 - 06:53

    Josette Schepers:

    Hoi lieve Oma, mis je me al? Ik mis jouw wel hoor! Hoe gaat het? Je bent wel goed de Olympische Spelen aan het volgen toch?! Ik hoor steeds al iets over dat we het zo goed doen met schaatsen, helemaal jouw ding dus!
    Hele dikke knuffel en een dikke smokkerd, xxxxxx

    @ Jorieke, Haha slimmerd! Goed dat je hem uiteindelijk hebt gevonden! Ja ik begin inderdaad ook steeds meer te genieten, ik vind mijn plekje hier nu wel :-) De Indonesische lessen zijn niet heel erg moeilijk, maar om te onthouden is het wel lastig.. Het is zo'n andere taal als Nederlands/Engels/Duits etc. Ja, mist Mark me, alleen dáárom? Nou zeg.. Haha die klokken zijn heilig bij ons in huis ;-p Mark moet even Skype installeren en dan kunnen we binnenkort even skypen xxxxx

    @ Harma Peper, Wat leuk dat jullie even een kijkje nemen op mijn blog :-) Hoe gaat het met jullie? Al zin in de reis naar Nederland? Ik hoorde al dat jullie op mijn bed zouden slapen dan, doe hem de groetjes, ik mis hem toch wel!!! ;-) Hier gaat alles goed, Bali is inderdaad heel anders maar tegelijkertijd ook heel mooi.. Bali heeft 2 kanten maar dat maakt dit land ook weer uniek! Heel veel liefs en heel veel groetjes daar in Australië, liefs xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josette

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1158
Totaal aantal bezoekers 15396

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 27 Juni 2014

Bali/Thailand

Landen bezocht: