less than 4 weeks to go in Bali! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Josette Schepers - WaarBenJij.nu less than 4 weeks to go in Bali! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Josette Schepers - WaarBenJij.nu

less than 4 weeks to go in Bali!

Door: Josette

Blijf op de hoogte en volg Josette

12 Maart 2014 | Indonesië, Denpasar

Selamat Malam/Selamat Siang,

Het is inmiddels al 12 maart en met minder dan een maand vliegen we al naar Bangkok. 11 april om precies te zijn. We zitten middenin de drukte van school maar ook de druk om nog leuke dingen te doen voordat we weg zijn.

Ik voel me inmiddels al een mini-Balineesje! Ik heb rijst geplant, ben naar een Balinese basisschool geweest, ik ben naar de kapper hier geweest, ik rij overal heen met m'n scootertje en ik ken al ietsiepietsie wat van de taal! Het dagelijkse leven, right? We zijn inmiddels al weer over de helft en ik heb er eigenlijk wel zin aan om weer een nieuw avontuur te beleven. Bali is leuk, heeel erg leuk, alleen met al die vrije tijd weet je ook niet zo goed wat je er soms mee aan moet. (ja, echt) Deze week hebben we wel weer een deadline, maar dat is ook zowat het enige wat we moeten doen voor school. Ik kan me er soms echt niet meer verzetten om überhaupt nog iets te doen.. erg!

De afgelopen weken gingen dus erg snel voorbij maar ik heb wel weer leuke dingen gezien. We zijn naar een Balinees dorpje geweest waar we hebben gezien hoe gezinnen hier echt leven op het platteland. Een soort van Emmen in vergelijking met Amsterdam, haha. Eerst naar de rijstplantage, wat ik eigenlijk best erg vond! Koeien met touwen door hun neus moeten door ong. 75 cm modder sjouwen met een zware kar achter hun om de terrassen 'goed' te houden. Ik vond dat niet leuk om te zien, en hoewel we de kans kregen om ook een ritje te maken op zo'n karretje, heb ik dat uit principe niet gedaan. Wel heb ik wat rijst geplant, wat wel een leuke ervaring was; behalve de vieze laag modder waar je in moet staan.. Daarna gingen we naar het dorp toe waar we naar de basisschool gingen en naar de huisjes waar iedereen in leeft. Het zijn geen huisjes trouwens, het is een stuk grond waar meerdere gebouwtjes op staan. rechts een gebouwtje voor de keuken, ergens in het midden een stal voor de varken. Links achter de woonkamer en ga zo maar door. De verschillende gebouwtjes worden alleen gebruikt voor datgene waarvoor ze er zijn en dit is een traditie om je grond zo in te delen. Erg leuk om te zien! De school vond ik ook helemaal geweldig. Al die kleine kinderen die je handjes geven en helemaal gek van je zijn en op de foto willen. Toen ze pauze hadden ging Balinese jongetjes voetballen tegen wat jongens van Stenden; heel erg cute. Als de kleine jongetjes scoorden, ging de hele school uit z'n dak. Lief! Daarna een echte Bali-maaltijd gehad wat ik persoonlijk niet zo lekker vond.. De mensen die mij kennen weten vast wel dat ik niet van 'vreemd' voedsel hou dus dat ging er bij mij niet echt in.. Tijdens de maaltijd waren er 2 mannen die muziek maakten en daar was ik wel nieuwsgierig naar. Sijana, Chantal en ik zijn er even naartoe gelopen en mochten van die meneer ook meedoen. Erg leuk! Zie filmpje..

Als 'fieldtrip' zijn we ook nog wezen raften. Een paar jaar geleden heb ik in Tsjechië wel geraft en ik moet eerlijk zijn dat ik dat veel leuker vond! Dat was veel spectaculairder als dit. Ik miste hier heel erg de snelheid en de actie, wat jammer was! Maar wel leuk dat je echt door de jungle ging waardoor je hele mooie natuur zag en mooie vogels!

Vorige week zijn we naar Uluwatu geweest, een tempel op een cliff bij het dorpje Uluwatu. Toen we er aankwamen waren er meteen al apen bij de bussen. Ja leuk, denk je dan. Maar die beesten zijn eng en ik vind ze zijn ook best agressief. We mochten even rondlopen totdat de Balinese dans begon, en meteen kwam er al een aap aan die een gat in m'n tas maakte en er wat eten uit jatte, heel brutaal! Maar ik vond het ook best eng, want zodra ze doorhebben dat je 'iets' in je hand hebt komen ze allemaal op je af. Ik raak dan in paniek en loop (lees: ren) weg en dat moet je juist NIET doen. Één aap sprong op me en toen werd ik helemaal gek haha. Sijana en Chantal vonden het wel grappig om te zien maar ik vond het ECHT niet leuk! Ik heb de tas met eten en drinken maar laten staan en ben maar weggegaan. Daarna hebben we een Balinese dans gezien, wat opzich wel leuk was. Langdradig, maar wel mooie kostuums en leuk om te zien!

Vanaf nu hebben we vrij tot volgende week maandag (met eigenlijk wel een deadline maar die is voor ons groepje uitgesteld) en daarom gaat eigenlijk iedereen weg voor een weekend om naar bijvoorbeeld een ander eiland te gaan. Sijana en ik gaan morgen ook weg naar Nusa Lembongan, wat een echt 'chillex-eiland' moet zijn. Mooie stranden, lichtblauw water en leuk om te snorkelen! Ik ben benieuwd!

Verder gaat alles hier goed. Ik heb kaartjes van het thuisfront en schoonfamilie gekregen, wat ik ergggg leuk vond! Nu nog wachten op een pakketje van mijn vriendje, waar ik eigenlijk echt niet meer op kan wachten!! Verder ben ik veel te vinden op het strand in Seminyak en natuurlijk in Beachwalk, een shopping mall. Ook hebben Sijana en ik laatst Holland Bakery ontdekt, met allemaal lekker Hollandse broodjes; saucijzenbroodjes en roombroodjes bijvoorbeeld. Toch nog een beetje Nederland hier.. Ik moet toegeven dat ik veel dingen in Nederland wel echt mis: kaas, chips, lekkere sapjes en een wijntje soms toch ook wel. Verder mis ik mijn bed, mijn vriendjes bed, onze douche en af en toe ook wel televisie.

Okeeee, even weer een update vanuit het steeds warmer wordende Bali. Als het goed is is het regenseizoen bijna afgelopen en dat is te merken ook. De temperatuur blijft hier natuurlijk wel elke dag/nacht hetzelfde, rond de 30 graden (niet om jullie jaloers te maken hoor), maar het wordt wel echt weer benauwder en droger. Maar mij hoor je niet klagen! Ik heb meegekregen dat het weer in Nederland ook top was, dus dat vind ik wel fijn om te horen. Ja ik gun jullie ook nog wel wat hoor hihi!

Waar ik nu net achterkom, is dat we in deze 5 weken nog maar 2 keer naar de Laundry zijn geweest, iellll! Gelukkig komt dat omdat we vaak onze eigen kleding hier wassen omdat het toch binnen no time droog is. (Nee mama, dat doe ik alleen nu hier, maar als ik thuis ben mag jij mijn kleding weer overnemen ;-) )

Oja, wat ik nog vergeten ben. Eergister was er een aardbeving in het zuidoosten van Bali. Ik zat op bed en was voor school bezig, toen opeens mijn bed begon te schudden. Ik dacht, huh wat is dit?! Wat zit er onder mijn bed?! Haha, ik riep Sijana en zij kwam ook uit de badkamer: WAT IS DIT?! Ik ben even de gallerij opgegaan en het bleek dat andere mensen het ook hadden gevoeld. Nader bleek dat het een aardbeving met een 5.3 op de schaal van richter was. Oke, dat ook weer meegemaakt dus!

Verder heb ik gelukkig iets waardoor ik weer snel naar NL wil; een vakantie geboekt met Bas naar Barcelona; hmmmm! Already can't wait! Van een Aziatische metropool meteen weer naar een Europese hihi.

Aangezien Bahasa (Indonesisch) geen afscheid nemen kent zoals in doei, tot ziens en zie je snel, zal ik het maar gewoon in het Nederlands doen.

Toedelssssss XO

  • 12 Maart 2014 - 15:47

    Geke:

    Super leuk!! Have fun daar nog schat ❤️❤️

  • 12 Maart 2014 - 18:16

    Mama:

    Hey Balineesje,
    dat zijn weer prachtige verhalen, en je hebt weer heel wat beleefd. Sommige dingen zie ik zo voor me hoe je zal reageren, met de aapjes, gieren gillen en ja het op een lopen zetten, haha.
    Ja en dan die vrije tijd hé, wat moet je er mee, je hebt best een zwaar leven daar in Bali.
    En dan ook nog je eigen was doen, nou meissie je weet nu hoe het moet...DUZZ ;)
    Je prachtig boeket staat hier te pronken in de kamer, super mooi en lief, ook oma was ontroerd dat ze zo'n mooi boeket had gekregen. Oma komt vrijdag hier als Henk en Harma er ook zijn, misschien kunnen we dan ff skypen, dat vind ze wel leuk. Veel plezier het weekend wat je ook gaat doen.

    Ik doe het in het Indonesisch,

    Cinta dan melihat Anda segera, kiss kiss

    Pst, en niet meer van die enge verhalen over aardbevingen enzo hé!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josette

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 15400

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 27 Juni 2014

Bali/Thailand

Landen bezocht: